COnexiuni ROmâneşti MAnnheim
Presa scrisă are rolul de a informa și educa membrii societății. În regiunea Rhein Neckar numărul mare de români face necesară existența unei reviste de informare. Din acest considerent s-a născut și revista COnexiuni ROmâneşti MAnnheim. Aceasta urmărește promovarea valorilor autentice românești, intensificarea relațiilor și a dialogului dintre membrii comunității românești din regiunea metropolitană Rhein-Neckar, prezentarea știrilor regionale ce au caracter politic, economic, social, religios, cultural și sportiv și care privesc viața românilor din zona aceasta. Prin ea vrem să conștientizăm românii de necesitatea implicării personale la propagarea unei culturi participative românești în această regiune cu peste 2 350 000 de locuitori ce cuprinde oraşele Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg, Worms, Landau, Neuestadt an der Weinstrasse, Frankental, Spyer.
Pe această pagină se pot citi numerele mai vechi ale revistei noastre.
Anul 2012
Numărul 4 (septembrie-decembrie)
O MICA DAR FRUMOASA COLABORARE ROMANIA-GERMANIA
Titirezul este o jucarie foarte veche care incinta si astazi prin faptul ca isi mentine pozitia verticala cind este in rotatie. Dar are un mare defect : este neascultator…nu putem sa-l determinam sa se deplaseze intr o directie sau loc dorit de noi. Prof. dr. Ioan Grosu din Iasi , folosind 2 magneti permanenti , l-a facut controlabil. http://drivenspinningtop.blogspot.com . Noua jucarie ( si dispozitiv didactic ) este mult mai magica , interactiva , educativa si stiintifica si contribuie la imbunatatirea rabdarii, atentiei, increderii de sine, perseverentei , coordonarii mina-ochi , a indeminarii practice .In Februarie 2009 , la Tirgul de Jucarii de la Nuernberg (http://www.toyfair.de/ anul acesta in perioada 30.01- 04.02.2013 gasiti Firma Rekubus la Halle 10.0 , Stand G-11 ) a intilnit Familia Justus ( Firma REKUBUS /Germania http://www.rekubus.eu ) carora le-a cedat licenta de productie si care il produc sub denumirea de TOP-SPEEDY ( http://www.rekubus.eu/top-speedy ). Mai multe informatii in linkurile de mai jos :
http://www.scoalaedu.ro/news/928/88/Titirezul-ascultator
http://www.romaniadindiaspora.ning.com/xn/detail/6327117:BlogPost:69652
http://orizontdidactic.wordpress.com/2012/04/16/inventie-romaneasca-cu-mare-potential-didactic/
http://files.eun.org/scientix/posters/PosterScientix_Spinning%20top.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=RCk9A4jqdtI/
http://www.youtube.com/watch?v=M_aW-k-azto&feature=related/
http://www.youtube.com/watch?v=N2byaiPlxno&feature=related/
http://www.youtube.com/watch?v=GNtcBDsONSU&feature=related/
http://www.youtube.com/watch?v=Vpo_T8sq2SM/
http://www.youtube.com/watch?v=LauHlSuq_ms&feature=player_embedded/
Prof. dr. Ioan Grosu
Prima zi de scoala si gradinita
Prima zi la
„Şcoala şi grădiniţa românească-Mihai Eminescu”-Mannheim, Germania
Cu bucurie vă anunţăm demararea unui proiect de şcoală şi grădiniţă românească în Mannheim. Pe data de 8. 12. 2012. a avut loc prima zi de şcoală şi grădiniţă. Găzduiţi de Şcoala Interculturală Waldorf din Mannheim, am desfăşurat activitatea în două săli de clasă ale acestei şcoli. Copiii de şcoală au lucrat timp de două ore conţinuturi de limbă română adecvate vârstei şi preluate din manualele de limbă şi literatură română utilizate şi în România sub îndrumarea unui cadru didactic de specialitate. Copiii de grădiniţă s-au jucat mai intâi împreună, comunicând în limba română, sub supravegherea câtorva părinţi, iar în a doua oră au învăţat cântece de iarnă şi colinde, au desenat şi au lucrat şi alte elemente din programa didactica preşcolară, utilizată şi în România. Cât de frumos au vorbit copiii între ei limba română! De o frumusete deosebită mi s-a parut momentul în care un micuţ de 3 ani mi-a spus „Schie tu acolo numele meu.” A sunat aşa de stângaci şi aşa de gingaş şi aşa de româneşte. M-am simţit acasă.
La sfârşitul acestei zile frumoase pline de Românie, iată că a sosit şi Moş Niculae în şcoala şi grădiniţa noastră. Moşul a vorbit blând copiilor şi i-a felicitat pentru poeziile şi cântecelele stângace, dar vorbite şi cântate atât de frumos de micuţii învăţăcei ai limbii române.
Şi apoi au plecat toţi spre casele lor cu sufletul plin de bucurie şi dorinţa reparticipării la grădiniţa şi şcoala românească. Să dea Dumnezeu să ne revedem cu bucurie şi-n 2013.Iar la următoarea întâlnire adăugăm programului şi dansuri populare româneşti cu profesor de specialitate.
Şcoala şi grădiniţa românească „Mihai Eminescu” din Mannheim, Germania se doreşte o mică oază în care copiii simt că aparţin culturii româneşti, un loc în care cei mici îşi adapă şi îmbogăţesc sufletul cu valorile culturale româneşti adecvate vârstei şi un loc în care copiii să lege prietenii cu alţi copii în situaţia lor: având suflet românesc şi trăind în cultura germană.
Toţi micii învăţăcei ai limbii române din Mannheim şi împrejurimi sunt invitaţi la Şcoala şi Grădiniţa românească „Mihai Emineascu”. Vă rugăm să ne anunţaţi în prealabil prezenţa la cursuri la următoarea adresă de contact: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Redactor: Clara Elena Olteanu-Essen, învăţătoare şi educatoare la şcoala şi grădiniţa românească „Mihai Eminescu”- Mannheim, Germania
Prima cuvântare teologică a Sfântului Grigore de Nazianz
Prima cuvântare teologică a Sfântului Grigore de Nazianz1
- analiză și interpretare -
Iuliu-Marius Morariu
După cum este unanim recunoscut în teologia răsăriteană, cel de-al patrulea secol de creștinism a reprezentat, conform denumirii împământenite în terminologia de specialitate, perioada ,,de aur”. Un motiv definitoriu pentru această categorisire, pe lângă modificarea radicală a statutului creștinismului, l-a constituit cu certitudine și pleiada de teologi remarcabili, care s-au remarcat în cadrul multiplelor dispute teologice și care au lăsat posterității opere de nedescris ce întregesc tezaurul patristic.
Între ei, la loc de cinste se numără și Sfântul Grigore de Nazianz, ale cărui cuvântări teologice, devenite parte a instrumentarului combaterii ereziei pnevmatomahe, sunt atât de utile și astăzi.2
Cea dintâi dintre ele, în cadrul căreia accentul cade asupra importanței teologhisirii celei adevărate și a criteriilor definitorii ale adevăratului teologhisitor, a avut o motivație practică, precum de altfel și multe alte lucrări din această perioadă. Aici Sfântul îi combate pe ereticii eunomieni, sau anomei, componenți ai laturii extremiste a ereziei ariene.3
Combătând erorile lor dogmatice, provenite atât dintr-o raționalizare excesivă, cât și din mândrie, Sfântul oferă o serie de principii practice, atât de necesare celui ce dorește să teologhisească despre Dumnezeu. El lămurește problemele fundamentale ale identității și profilului duhovnicesc al adevăratului teolog, răspunzând la întrebări precum: cine ce, cum, de ce, în legătură cu exponentul învățăturii mistice.
Încă din începutul lucrării, după ce critică multa vorbărie a eunomienilor, Sfântul arată caracterul privilegiat al celui care prezintă învățătura despre Dumnezeu:
,,Nu aparține tuturor, vouă celorlalți, să filosofați despre Dumnezeu. Nu e o calitate ce se câștigă ieftin și a celor ce se târăsc pe jos. Voi mai adăuga că nu se poate face aceasta în fața unora și într-o anumită măsură”.4
Sau:
,,Nu aparține tuturor, ci celor care s-au exercitat și au fost învățați în contemplație și, înainte de aceasta, celor ce au fost curățiți în suflet și în trup sau cel puțin se curățesc într-o anumită măsură. Căci celui necurățit nu-i este asigurată atingerea de cel curat, precum nici ochiului murdar raza soarelui”.5
În legătură cu profilul teologului, aflăm astfel că, datorită îndatoririi sale, acesta este un personaj privilegiat6. Întrucât ,,la noblesse oblige”, el trebuie să fie întru totul în învățătura Bisericii, căci propovăduirea presupune și o parte harismatică, ori ereticii sunt căzuți din har. Apoi, o altă calitate a lui este curăția, necesară în baza aceluiași principiu, pe care Sfântul o descrie ulterior. Rațiunea, deși importantă, nu prețuiește nimic în lipsa acestora.7 De asemenea, el trebuie să fie în primul rând un practicant al celor expuse, propovăduirea prin fapte fiind, deși complementară celei teoretice, adesea mai puternică decât ea.8
Aducând problema în ogorul Bisericii, după condamnarea învățăturii eretice, Sfântul arată necesitatea bunei propovăduiri, fundamentată în necesitatea pomenirii lui Dumnezeu, pe care, trebuie să îl pomenim ,,mai des decât respirăm”9. Aceasta trebuie însă făcută într-o manieră echilibrată și în locul și la timpul potrivit:
,,Nu te împiedica nici să discuți despre Dumnezeu ca despre un lucru lipsit de evlavie, dar să nu o faci aceasta la vremea nepotrivită. Nu opresc nici învățătura despre el, ci lipsa de măsură”.10
În finalul omiliei, autorul propune câteva paradigme ale propovăduirii, pe care ar trebui să le abordeze ămpărtășitorii învățăturii supranaturale despre Dumnezeu:
,,Filosofează-mi despre lume sau despre lumi, despre materie, despre suflet, despre firile raționale ale celor bune și rele, despre înviere și despre judecată, despre răsplată, despre patimile lui Hristos. Căci în aceasta reușita nu e nefolositoare și nereușita e fără pericol”.11
Observăm așadar importanța comuniunii dogmatice cu Biserica a teologului, necesitatea calităților sale morale și a curățirii, precum și necesitatea unui tact pastoral (în privința indicilor de timp și spațiu).
Concluzionând, am putea afirma că, dincolo de aspectele ei dogmatice, această omilie este importantă tocmai prin actualitatea ei, în ciuda vetusteții sale temporale, ea trasând în mod sistematic și brevilocvent, profilul adevăratului trăitor și împărtășitor al adevărului de credință, întrupat, prin ,,puritatea teologiei și ascuțimea minții”,12 de însuși autorul.
BIBLIOGRAFIE
- Izvoare
- ***, Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1995.
- ***, Proloagele, vol. 1, diortosite și îmbogățite de Benedict Ghiuș, Editura Bunavestire, Bacău, 1999.
- Sfântul Antonie cel Mare, Învățături despre viața mmorală a oamenilor și despre buna sa purtare, în 170 de capete, traducere Dumitru Stăniloae, în ,,Filocalia”, vol. 1, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii ortodoxe Române, București, 2008.
- Sfântul Grigore de Nazianz, Cele cinci cuvântări teologice, trad. Dumitru Stăniloae, Editura Anastasia, București, 1993.
- S. Gregorius Nazinenus, P.G. Tomus XXXVI, Petit Montrouge,1838.
- Sfântul Vasile cel Mare, Despre Sfântul Duh, trad. Constantin Cornițescu, Teodor Bodogae, col. ,,Părinți și Scriitori Bisericești”, vol. 12, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1988.
- ***, Viața Sfântului Grigorie Teologul, alcătuită de preotul Grigorie (sec. VIII ), traducere N. Donos, Editura Herald, București, 1992.
- Volume auxiliare
- Coman, Ioan G., Geniul Sfântului Grigorie din Nazianz, Editura Institutului Român de Bizantinologie, București, 1937.
- Idem, Patrologie, Sfânta Mănăstire Dervent, Dervent, 1999.
- Evdochimov, Paul, Iubirea nebună a lui Dumnezeu, traducere Teodor Baconsky, col. ,,Pachetul formativ”, Editura Anastasia, București, 2009.
- Papadopulos, Stylianos, Vulturul rănit. Viața Sfântului Grigorie Teolgoul, traducere Constantin Coman, Editura Bizantină, București, 2002.
- Vălean, Daniel Nicolae, Erezii, controverse și schisme în creștinismul secolelor I-XI, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2009.
- Studii și articole
- Molnar, Nicolae, Sfinții Trei Ierarhi și spiritualitatea ortodoxă contemporană, în revista ,,Altarul Banatului”, anul VIII (XLVII), nr. 1-3, 1997.
- Morariu, Iuliu-Marius, Omul rațional și manifestările sale în lumina lucrării ,,Învățături despre viața morală” a Sfântului Antonie cel Mare, în rev. ,,Glas comun”, 3 Septembrie, Baia Mare, 2012, (http://www.glascomun.info/2012/09/omul-rational-si-manifestarile-sale-in-lumina-lucrarii-invataturi-despre-viata-morala-a-sfantului-antonie-cel-mare/#more-5609).
- Sava, Marin, Profilul teologului după Sfântul Grigorie de Nazianz, în ,,Studii Teologice”, seria a II-a, (anul XXI), nr, 5-6/ 1969.
-
1 Pentru prezenta analiză, am folosit următoarea ediție: Sfântul Grigore de Nazianz, Cele cinci cuvântări teologice, trad. pr. prof. acad. Dumitru Stăniloae, Editura Anastasia, București, 1993.
2 Din păcate, dimensiunile acestei lucrări nu ne permit un excurs bio-bibliografic, însă, pentru ca cititorul dornic de aprofundare să nu rămână dezamăgit, recomandăm următoarele opere care aprofundează această temă: A) Izvoare: Viața Sfântului Grigorie Teologul, alcătuită de preotul Grigorie (sec. VIII), traducere N. Donos, Editura Herald, București, 1992; Proloagele, vol. 1, diortosite și îmbogățite de Arhimandrit dr. Benedict Ghiuș, Editura Bunavestire, Bacău, 1999, pp. 452-453; B) Literatură de specialitate: Stylianos Papadopulos, Vulturul rănit. Viața Sfântului Grigorie Teolgoul, traducere pr. dr. Constantin Coman, Editura Bizantină, București, 2002; Ioan G. Coman, Geniul Sfântului Grigorie din Nazianz, Editura Institutului Român de Bizantinologie, București, 1937; Pr. lector Nicolae Molnar, Sfinții Trei Ierarhi și spiritualitatea ortodoxă contemporană, în revista ,,Altarul Banatului”, anul VIII (XLVII), nr. 1-3, Timișoara, 1997; Pr. prof. Ioan Coman, Patrologie, Sfânta Mănăstire Dervent, Dervent, 1999.
În privința operei, ea este tradusă în parte și în limba română, în mai multe ediții (cele mai reprezentative sunt cele ale părintelui Stăniloae și cea a părintelui Donos, în continuarea vieții scrise de preotul Grigorie). În ediția princeps, ea ocupă 4 volume din colecția ,,Patrologia Greacă” a lui J. P. Migne. În ceea ce privește partea cre ne interesează, respectiv, ,,Cele cinci cuvântări teologice”, a se vedea: S. Gregorius Nazinenus, P.G. Tomus XXXVI, Petit Montrouge,1838, col. 11-933. Din opera lui, lipsește însă o piesă de mare valoare pentru teologia contemporană, constând din cea mai mare parte a corpului epistolar.
3 Sfântul Vasile cel Mare, Despre Sfântul Duh, trad. pr. prof. dr. Constantin Cornițescu, pr. prof. dr. Teodor Bodogae, col. ,,Părinți și Scriitori Bisericești”, vol. 12, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1988, p. 19. Cf. Daniel Nicolae Vălean, Erezii, controverse și schisme în creștinismul secolelor I-XI, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2009, p. 89.
4 Sfântul Grigore de Nazianz, op. cit., p. 12.
6 Cf. Paul Evdochimov, Iubirea nebună a lui Dumnezeu, traducere Teodor Baconsky, col. ,,Pachetul formativ”, Editura Anastasia, București, 2009, p. 152, pentru o perspectivă actualizată.
7 Cf. Sfântul Antonie cel Mare, Învățături despre viața mmorală a oamenilor și despre buna sa purtare, în 170 de capete, traducere pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, în ,,Filocalia”, vol. 1, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii ortodoxe Române, București, 2008, p. 12. Cf. Iuliu-Marius Morariu, Omul rațional și manifestările sale în lumina lucrării ,,Învățături despre viața morală” a Sfântului Antonie cel Mare, în rev. ,,Glas comun”, 3 Septembrie, Baia Mare, 2012, (http://www.glascomun.info/2012/09/omul-rational-si-manifestarile-sale-in-lumina-lucrarii-invataturi-despre-viata-morala-a-sfantului-antonie-cel-mare/#more-5609), unde am analizat importanța conlucrării dintre rațiune și virtute și felul în care este văzută ea de Sfântul Macarie.
8 ,,Dar aceștia despre care vorbim și care cu limba atât de abilă și de destoinică în a ataca în cuvinte dibace și pricepute, de ce nu se ocupă astfel și cu faptele?Căci în scurtă vreme n-ar mai fi atât de sofiști și nu s-ar mai scufunda în cuvinte prostești și aiurite, ca să spun ceva de râs despre un lucru de râs”. Ibidem, p. 11.
12 Cf. Drd. Diac. Marin Sava, Profilul teologului după Sfântul Grigorie de Nazianz, în ,,Studii Teologice”, seria a II-a, (anul XXI), nr, 5-6/ 1969, p. 387.